Ceramah Malukan Husam, Gagal

Ceramah yang dianjurkan pemuda PAS Kelantan yang bertajuk, Husam Lari Dari Debat Baiah itu gagal apabila pada malam 20 Febuari 2017 di Perkarangan Stadium Muhammad, Husam Musa selaku Adun Salor dan Penasihat Amanah Kelantan tiba-tiba hadir dalam majlis tersebut.
Husam hadir bersama beberapa rakan lain disaksikan lebih 2000 penonton. Husam pada mulanya hanya duduk di kerusi penonton di bawah pentas. Namun telah dijemput menaiki pentas dan duduk. Husam akur. Kemudian, oleh kerana Nassarudin Daud EXCO Agama Kelantan yang sedang berucap menyerang peribadi Husam maka pada ketika itu Husam meminta izin kepada pengacara majlis. Kemudia pengacara majlis meminta izin kepada Nassarudin tetapi ditolak. Akhirnya Husam hanya hadir dan duduk sambil mendengar batang tubuhnya dihentam tanpa ada sedikit masa pun peluang untuk membela diri.

Majlis tersebut bukan sahaja gagal malah memalukan PAS yang mengaku pejuang agama Islam dan keadilan syariat tetapi gagal membuktikan sikap adil dan berakhlak terhadap individu yang mereka musuhi dalam politik. Husam tidak diberi peluang untuk membela diri ketika dirinya sedang diperkata di khalayak ramai. Sikap adil yang dianjurkan Islam gagal dilaksanakan PAS ketika ini. Oleh kerana terlalu emosional, PAS telah menunjukkan gaya politik mereka yang hanya berdegar membaca ayat Quran di masa yang sama mengkhianati maksud kandungan ayat tersebut.

Adalah PAS lebih suka sesebuah institusi keluarga itu runtuh hanya kerana politik sedangkan itulah perkara (talak) halal yang paling dibenci Allah. Malah PAS juga seolah memberitahu keaiban sebuah institusi keluarga yang mereka anggap telah jatuh talak kepada seluruh rakyat negara ini. Sikap PAS ini jelas menunjukkan mereka sanggup mempertaruhkan agama demi kepentingan politik mereka.

No comments:

Post a Comment