PERBEZAAN PAS DAN AMANAH

*Soalan:*
*Apa perbezaan dasar antara parti Amanah dan PAS, sedangkan keduanya mengaku parti Islam?*

*Jawapan:*

Antara perbezaan utama parti Amanah dan PAS ialah parti Amanah mengambil siyasah sebagai perkara MUAMALAH, manakala PAS mengambil siyasah sebagai perkara AQIDAH.

Perbezaan ini menyebabkan pemahaman, budaya politik dan pendekatan yang berbeza. Aktivis PAS mengambil nas-nas yang menjelaskan tentang perkara aqidah dan mengaplikasikannya dalam tindakan siyasah mereka. Padahal, para aktivis Amanah memahami nas tersebut hanya terpakai dalam perkara aqidah dan ibadah khusus sahaja serta tidak relevan dengan tindakan politik mereka. Sesuai dengan prinsip *"Asal perkara muamalah itu harus, melainkan ada nas khusus yang menghalangnya"*.

*Contoh:*
Aktivis PAS berhujjah bahawa hukum asal tahaluf siyasi dengan golongan non-muslim adalah haram berdasarkan nas yang mengharamkan orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir sebagai "wali" serta nas "bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami". Bagi mereka pengharusan tahaluf hanya bersifat sementara dan dalam keadaan tertentu dan dengan syarat-syarat tertentu. Dalam kata lain, tahaluf siyasi ini adalah pada asasnya bertentangan dengan syariat.

Parti Amanah pula berpandangan hukum asal tahaluf siyasi dengan non-muslim adalah harus dan ianya hanya tertakluk dengan pertimbangan maslahah vs mudharat dan bukannya halangan yang berbentuk syariat. Adapun nas-nas yang digunakan untuk menghalang tahaluf itu hanya relevan dalam perkara aqidah dan ibadah khusus. Tahaluf siyasi tidak termasuk perkara aqidah mahupun ibadah khusus.

*Kupasan oleh: Sdr Jamzuri Ardani*,
*Pengarah Komunikasi AMANAH Selangor.*

No comments:

Post a Comment