Apa Itu RUU355

Apa itu RUU 355 sehingga hangat dibicarakan seluruh negara? Kenapa banyak media yang menyiarkanya? Apa sebenarnya MP Marang cuba bawa? Apa sebenarnya yang berlaku kerana di media sosial ramai pula rakyat Malaysia bergaduh sesama agama pulak tu. Ada yang dituduh menolak Islam. Ada yang dituduh munafik, kafir malah ada yang dituduh bersikap Ahok yang memperlekh Al-Quran.

RUU355 ialah:

RUU355 ialah akta yang berkaitan kesalahan dan denda di bawah bidang mahkamah syariah. Secara ringkas fokus akta yang dibicarakan ini adalah berkenaan hukuman 3 Tahun Penjara, 5 Ribu denda, dan Sebatan sebanyak 6 kali untuk kesalahan-kesalahan di bawah bidang mahkamah syariah sahaja seperti minum arak, nikah luar negara, dan ceramah tanpa tauliah.

Usul MP Marang di dewan parlimen yang lepas, walaupun ia tidak dibentang pun namun apa yang ditekankan oleh mereka adalah mengenai menaikkan had hukuman daripada 3 Tahun Penjara kepada 30 Tahun, 5 Ribu denda kepada 100 Ribu, dan 6 kali sebatan kepada 100 kali. Itu sahaja.

Yang mengatakan memperluas kuasa mahkamah itu salah. Yang mengatakan memperkasa mahkamah itu salah. Yang kata itu hudud sangat salah. Konsep-konsep memperkasa,dan  memperluas telah disalah erti. Tidak. Malah ia langsung tiada kaitan dengan hudud. Malah ia juga tidak berkaitan dengan hukuman syariah. Apa? 100 sebatan itu hukuman syariah? Tahukah anda 100 sebatan itu bagi kesalahan apa yang ada dalam Islam? Iaitu zina. Namun 100 sebatan yang dimaksudkan dalam akta 355 ini adalah kesalahan khalwat menurut tafsirat mahkamah syariah. Apakah KPI mahkamah syariah sudah selesai mengenai 4 saksi yang beriman? Apakah prosedur mahkamah untuk pezina menepati syariat seperti merempuh bilik hotel? Nampak tidak?

Kesimpulanya RUU355 hanyalah menambah had denda dan hukuman dan bukanya memperluas atau memperkasa mahkamah! PAS telah menggunakan sentimen ini untuk tujuan politik mereka.

No comments:

Post a Comment