Kes 1MDB 7 Fakta Didedahkan DOJ

Department Of Justice (DOJ) yang kali ini tidak sekadar mengesan penggubalan wang haram seperti yang didakwa beberapa bulan yang lalu, kini sekali lagi mendedahkan beberapa fakta mengenai kes 1MDB yang membabitkan Malaysian Official 1.

Apakah fakta tersebut sehingga kini orang yang sepatutnya memberi respon senyap dan membisu seribu bahasa? Hanyasanya pesan khas daripada Datin Seri Rosmah Mansor agar rakyat Malaysia tidak mudah percaya dengan fitnah yang sedang tersebar. Fitnah yang mana pun tidak disebut olehnya.

7 Perkara yang kita harus tahu yang telah didedahkan oleh DOJ baru-baru ini ialah:

  1. Kapal Layar "The Equanimity"
  2. Hak-hak dan kepentingan dalam "Fly Wheel Sport" -rantaian pusat kecergasan.
  3. Berlian 11.72-karat berbentuk hati.
  4. Loket dengan berlian "Fancy Intense" merah jambu 8.88-karat yang dikelilingi dengan berlian 11-karat "Fancy Intense" merah jambu.
  5. Set barang kemas 18-karat berlian white gold, termasuk rantai berlian, anting-anting berlian, gelang tangan berlian, dan cincin berlian.
  6. Anting-anting berlian dan cincin berlian yang mengandungi berlian sempurna 7.53-karat jenis 2A, berlian sempurna 3.05-karat jenis 2A, dan berlian sempurna 3.08-karat jenis 2A.
  7. Lukisan "Nature Mortue au Crane de Taureau" oleh Pablo Picasso. Dan lain-lain
Kesemua harta yang disebutkan di atas berupa kemewahan yang nilainya berjumlah US540 juta atau RM2.3 billion (RM2,300,000,000.00). Kesemuanya seperti yang didakwa DOJ adalah berkaitan dengan kes 1MDB.

Sekiranya ini benar berkaitan dengan 1MDB, maka Perdana Menteri wajib memberi respon kerana beliaulah pengerusi 1MDB sekaligus menteri kewangan negara.

Sekiranya ia satu fitnah, maka PM wajib menafikanya dan mengambil langkah perundangan. Baca pendedahan lanjut.

No comments:

Post a Comment