PPBM jangan sampai dikhianati PAS

PAS merupakan parti Islam dan Melayu terbesar dalam Malaysia berbanding UMNO dan PPBM. PAS memiliki kekuatan dan pengaruhnya tersendiri. Mungkin inilah kehebatan PAS yang membuatkan PPBM tertarik dan ingin jalinkan kerjasama politik seperti yang diumkan semalam di ASTRO AWANI.

Seperti yang sudah dijangkakan oleh beberapa pemerhati politik, situasi PAS di Kelantan sebenarnya agak goyah menyebabkan PAS terpaksa menerima tawaran PPBM untuk menjalinkan kerjasama. Menurut seorang pemerhati, iaitu Mat Saman Kati, apa yang berlaku di Kelantan mengenai penentangan Orang Asli terhadap kerajaan Kelantan adalah agenda tersembunyi Mahathir.

Situasi ini menunjukkan Mahathir sedang menundukkan PAS, namun harus diingat bahawa PAS mempunyai perangai dan sikapnya tersendiri yang sukar untuk bertolak ansur. Apabila PAS merasa tergugat dengan prinsip dan pemikiranya, maka di situlah PAS akan mula u-turn dan mengkhianati keputusan. Ini termasuklah siri kerjasama dengan rakan Pakatan Rakyat dan Barisan Alternatif dulu.

PAS apabila mula rasa diperlekeh kan (menurut perspektif mereka) maka di situlah PAS akan bertindak berpaling arah tanpa menghiraukan kesan kepada sokongan pengundi, dan menang kalah dalam pilihanraya kelak. Namun, Tun M, bukanlah semudah yang disangkakan. Tun pastinya sudah masak dengan perangai PAS. Hasil kerjasam yang diumum oleh Tuan Ibrahim Tuan Man dan Mukhriz Mahathir semalam masih belum menampakkan impak dan masih bersifat kenyataan rasmi.




No comments:

Post a Comment